Factsheet 2018

Deze factsheet is samengesteld op basis van de cijfers die wij hebben verzameld over ons viswater Fort Sabina Henrica en de Vleij (Put/Kreek) het afgelopen jaar.

Elk jaar organiseert onze vereniging, in 2018 alweer voor de 54e keer, het Binnenwater Kampioenschap in dit viswater.
Het kampioenschap bestaat uit 6 wedstrijden waaraan 20 leden van onze vereniging hebben deelgenomen.
Van deze wedstrijden worden de gegevens van de vangsten (cm) verzameld, welke ook in deze FactSheet zijn opgenomen.
Verder zijn de resultaten van het Zomerkampioenschap opgenomen in de factsheet. Bij dit kampioenschap worden er 3 wedstrijden in Fort Sabina gevist en de andere 3 vinden plaats in De Vlije.

Omdat de vangsten de laatste jaren sterk achteruit waren gegaan, met als dieptepunt 2016, is er in november van dat zelfde jaar een bijeenkomst geweest waarbij Ard Verheijen van Sportvisserij Zuid West Nederland ook aanwezig was.
Op zijn advies zijn wij in 2017 gestart met het uitzetten van vis in het water rond Fort Sabina. In maart 2017 zijn er ongeveer 1300 brasems uitgezet. In 2018 is er 200 KG vis uitgezet en in 2019 en 2020 zal er ook vis worden uitgezet.
Daarna zal er een onderzoek plaatsvinden om te kunnen bepalen in hoeveel we uit moeten zetten om de visstand op peil te kunnen houden.

Als we onderstaande gegevens erbij pakken dat zien we als eerste de Factsheet.
In de eerste grafiek het totaal aantal meters vis er gevangen is in de vakken 1-2-3 (Fort Sabina) en die van 4-5-6 (De Vleije).

In de tweede grafiek, totaal gevangen vis per wedstrijd, per vak. In de derde grafiek zien we de totaal vangsten pet vak over zes wedstrijden. In de vierde grafiek de totaal vangsten van de eerste drie wedstrijden per vak en de laatste drie wedstrijden. In de laatste grafiek de vangsten van 2017 en 2018.
In de vijfde grafiek zien we de resultaten van 2016, 2017 en 2018. Deze laat zien dat er een stijgende lijn zit in de vangsten. In de laatste grafiek zien we de vangsten van het Zomerkampioenschap van 2017 en 2018.
Het besluit van destijds om vis uit te gaan zetten is een goede keuze geweest. Voor alle duidelijkheid: in de Vleije wordt geen vis uitgezet door onze vereniging, vis uitzetten heeft namelijk alleen maar zin in gesloten water.

Toelichting:

Vak 1,2 en 3 = Gracht Fort Sabina Henrica
Vak 3,4 en 6 = Vleij (Put/Kreek).