Informatie vispas

Vissen? Altijd de VISpas mee!

Met de VISpas kun je vissen in alle wateren die in de bijbehorende Lijsten van VISwateren zijn ingebracht, ruim 90% van het Nederlandse oppervlaktewater (met maximaal twee hengels). Gemiddeld kost een VISpas rond de 40 euro. Wanneer je lid wordt van een hengelsportvereniging ontvang je de VISpas.

De VISpas is altijd geldig t/m 31 december van het lopende jaar. Opzeggen voor het komende jaar moet altijd vóór 1 oktober en kan eenvoudig via www.mijnsportvisserij.nl.

Daarom de VISpas!

•Je mag met twee hengels vissen met alle toegestane aassoorten.
•Je ontvangt de VISpas (formaat creditcard) als bewijs van lidmaatschap van je hengelsportvereniging, de federatie en Sportvisserij Nederland. Dat scheelt een hoop papierwerk.
•Je draagt met de aankoop van de VISpas onder meer bij aan sportvispromotie, het controle-apparaat, visstandbeheer en het organiseren van wedstrijden en evenementen.
•Je bent lid van Sportvisserij Nederland en behartigt hiermee direct de belangen van sportvissers in Nederland, zodat je ook in de toekomst kunt blijven vissen in ons land.

Waar mag ik vissen?

Met de VISpas mag je in meer dan 90% van het Nederlandse oppervlaktewater vissen. Al dat water is opgenomen in de bijhorende Gezamenlijke Lijst van Nederlandse VISwateren, het boekje. De gratis VISplanner (website of app) is in plaats van het boekje ook rechtsgeldig.

’s Nachts en met drie hengels vissen

In een behoorlijk aantal Nederlandse wateren mag het hele jaar ’s nachts worden gevist. Daarvoor heb je – náást de VISpas – echter de NachtVIStoestemming nodig. En wil je in Nederland met drie hengels vissen in de wateren waar dit toegestaan, dan heb je de Derde Hengeltoestemming nodig. Ook deze zijn eenvoudig te bestellen via www.vispas.nl. Meer informatie vind je op de website van Sportvisserij Nederland.

Neem gratis iemand mee vissen!

Als VISpashouder mag je maximaal drie keer per jaar één persoon één dag gratis meenemen om te vissen. Dat kan via de gratis MeeVIStoestemming en in een landelijk ingebracht water in de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse VISwateren. Als lid van een aangesloten hengelsportvereniging (VISpashouder) kun je dus familie, vrienden of kennissen die geïnteresseerd zijn gratis een dag meenemen om kennis te maken met het vissen. De beste ambassadeur voor de sportvisserij ben jij! Kinderen tot 14 Jaar mogen altijd gratis meevissen met een VISpashouder, met maximaal één hengel. Meer over de documenten die voor jeugd beschikbaar zijn, lees je op de website van Sportvisserij Nederland.

Wat als ik zonder VISpas vis?

Je riskeert een forse boete van minimaal 90 euro als je niet met de juiste schriftelijke toestemming, in de meeste gevallen een VISpas, vist. Dat kan oplopen tot zelfs enkele honderden euro’s.

Vispas bestellen? KLIK HIER